ניתוחי שקדים והשקד השלישי

ניתוח שקדים ושקד שלישי (אדנואיד)

ניתוח להסרת השקדים או השקד השלישי ( האדנואיד או ה"פוליפ") הינו אחד הניתוחים הנפוצים המבוצעים כיום בתחום הא.א.ג ובכלל.
השקדים נמצאים בחלק האחורי של הלוע בצידי הלשון וקיים גם שקד שלישי אשר אינו נראה בבדיקה רגילה מאחר והוא נמצא מאחורי האף בחלק האחורי של הלוע.
השקדים הינם מעין בלוטות לימפה שהם חלק ממערכת החיסון של גופינו. מערכת החיסון אחראית על ההגנה של הגוף בפני חיידקיים או וירוסים. כאשר אנו חולים לעיתים רקמת השקד גדלה נעשית מודלקת ומופיעה ציפוי לבן עליהם שהינו מוגלה.
לחלק מהילדים השקדים בפה והשקד השלישי גדולים וחוסמים את מעבר האוויר. לילד מופיעה נזלת תמידית, האף חסום כל הזמן, קיימות נחירות עזות בלילה וכתוצאה מכך הילד אינו רגוע בשנתו. בחלק מהילדים מופיע דום נשימה חסימתי שזה הפסקת נשימה של הילד למספר שניות במחזורים במהלך השינה.
למבוגרים בד"כ אין שקדים גדולים כל כך כמו לילדים אולם לאחוז קטן קיימים שקדים שנשארו גדולים . לעיתים קיימות דלקות גרון חוזרות בתדירות גבוהה . בחלק מהמבוגרים בשל שקדים גדולים קיימות נחירות ודום נשימה לילי.
רבים שואלים האם לאחר כריתת השקדים הילד או המבוגר חשוף יותר לזיהומים? התשובה היא שלא !
בגופינו בלוטות לימפה רבות שעושות את העבודה. השקדים והשקד השלישי הינם חלק ממאות בלוטות לימפה שקיימות בגופינו. הוכח מדעים שילדים או מבוגרים שעברו את הניתוח והשקדים נכרתו אינם חשופים לזיהומים ומחלות יותר מאנשים שלא עברו ניתוח.

מדוע כורתים לעיתים את השקדים או את השקד השלישי?

כיום אנחנו כורתים את השקד השלישי ( האדנואיד או ה"פוליפ") רק כאשר צריך ואין ברירה אחרת.
1. כאשר קיימות דלקות גרון חוזרות בתדירות גבוהה של כל חודשיים. דלקות אלה מצריכות שוב ושוב טיפול אנטיביוטי , גורמות סבל רב ופוגעות באיכות החיים.
2. כאשר השקדים או השקד השלישי מוגדלים גורמים לחסימת האוויר בעיקר בשינה בלילה.
בשל החסימה הזו הילד או המבוגר נוחר, לעיתים קיים מצב של דום נשימה לילי הגורר אחריו עייפות רבה במשך היום לנטייה להירדם לקשיי ריכוז והפרעות קשב בעיקר בילדים.
3. סיבות נוספות שבהם אנחנו מבצעים ניתוחים בשקדים הינם: כאשר השקדים מחורצים, נתקע בהם אוכל ושיירי מזון הגורמים לריח רע מהפה.
4. כאשר השקד גדל לעיתים ללא סיבה וקיים חשד לגידול בשקד.

כיצד מתבצע הניתוח?

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ע"י מסיכה. בילדים ההרדמה נעשית בחדר הניתוח בנוכחות ההורים שמרגיעה את הילד.
משך הניתוח לרוב קצר ונע בן 15 דקות לחצי שעה. השקדים או השקד השלישי נכרתים דרך הפה ללא צלקות ללא חתכים או תפרים.
ההתעוררות מהניתוח היא כמספר דקות לאחר סיומו ובילדים ההורים מלווים את הילד כאשר הוא מתעורר.
לאחר ניתוח שבו כורתים רק את השקד שלישי השחרור מבית החולים הוא כמספר שעות לאחר מכן כשהילד מתעורר אוכל ושותה. במידה ומבוצעת כריתה מלאה של השקדים יש צורך באשפוז לילה להשגחה והשחרור הוא למחרת בבוקר לאחר בדיקה שאין דימום.
שיטות לביצוע הניתוח: הניתוח מבוצע בשיטה הרגילה ע"י מכשירים המיועדים לכך, לעיתים הניתוח מבוצע ע"י שימוש בסכין חשמלית, ע"י שימוש בקרן לייזר או ע"י מכשיר קובלציה (coblation ). לכל שיטה יתרונות וחסרונות ואני מתאים את השיטה לכול חולה על פי מה שיביא את התוצאה הטובה ביותר.

סיבוכים בניתוח או לאחריו

כאבים: הכאבים מופיעים לאחר כריתת שקדים ( לאחר כריתת השקד השלישי בלבד לרוב אין כאב). שיא הכאב מופיע לאחר מספר ימים ונעלם לאחר כשבוע מהניתוח .
הכאב הינו בגרון לעיתים מקרין לאוזניים ולעיתים קיימים קשיי בליעה קלים.
חשוב לשתות הרבה, לתת משכחי כאבים ( כגון אקמול, אדוויל נורופן וכו´) ולאכול אוכל קר ורך. זה הזמן להרבה גלידות שמקלות על הכאב.

דימום: דימום הינו הסיבוך המפחיד ביותר אולם מדובר בתופעה נדירה שלרוב אינה מתרחשת. כאשר קיים דימום יש להגיע לבדיקה בבית החולים . בחולה לאחר ניתוח שקדים שהופיע דימום ניתן לטפל ולעצור את הדימום אולם כאמור בבית החולים.

תפליט לבן על השקדים המופיע לאחר הניתוח אולם זהו מצב תקין לאחר הניתוח ולא מדובר בדלקת או זיהום.
לאחר תקופת ההחלמה מהניתוח, מי שעבר את הניתוח לא יסבול יותר מדלקות גרון. בילדים עם שקדים גדולים או שקד שלישי שחוסם, לאחר הניתוח השינה תהיה שקטה יותר, ללא נחירות ללא דום נשימה בלילה, דבר שיובל לשיפור ניכר בריכוז שלו, בערנות שלו ובאיכות החיים של הילד.

דילוג לתוכן